Een mooie grasmat, nieuwe ballen, warme douches en een kantine waar het gezellig napraten is. Iedere Nederlandse voetballer kent het genot, maar niet iedereen beseft wat dat prachtige verenigingsleven wel niet kost. ING steunt als hoofdsponsor van het Nederlandse voetbal sinds vorig jaar liefst 475 amateurclubs en vraagt hen zelf mooie plannen te bedenken. Vandaag: EBOH uit Dordrecht.
Het ledental bij EBOH liep jaren terug, maar nu is er weer groei. Vooral in de jeugdafdeling is dat te merken. ,,We hebben het vijf jaar terug heel lastig gehad,” weet voorzitter Hans Schoon nog. ,,We hebben de normen en waarden aangescherpt. Dat zorgde voor een terugloop, maar we hebben ingezet op de jongste jeugd, jongens van vijf tot zes jaar. Nu krijgt dat zijn effect, we gaan weer richting de 400 leden.”
Mede door het subsponsorschap van ING is er vanaf dit seizoen nog meer aandacht voor de jeugd. Dat ziet bestuurslid jeugdzaken Axel van den Heuvel. ,,Zonder initiatieven verdwijnen we van de kaart. We hebben behoefte aan instroom en leggen de drempel heel laag. Zo kunnen jongens vroeger kennismaken met voetbal. We merken al dat we meer voet aan de grond krijgen in Sterrenburg,” aldus Van den Heuvel, die al een hoop oud-EBOH’ers met kroost heeft zien terugkeren. Dit jaar kwam er een G-jeugdteam bij, volgend jaar is er ook weer meisjesvoetbal bij EBOH.
Van somberen over het ontbreken van doorstroming is het nu een hosannaverhaal. ,,Dat moet ook wel. In 2021 bestaat de club honderd jaar. Het is te hopen dat we dan weer spreken over een volwaardig EBOH,” besluit Van den Heuvel.
Bron: Ad.nl